Revista FILM : Tradiționala rubrică „Festivaluri” se deschide, în cel mai recent număr (1/2024) al revistei noastre, cu un articol de Andreea patru despre a 74-a ediție a Festivalul Internațional de Film de la Berlin

-

Vă oferim un paragraf din materialul intitulat „Politica Berlinului”:

România a fost reprezentată de cea mai nouă producție în regia lui Andrei Cohn,Săptămâna Mare, inspirată de nuvela lui I. L. Caragiale, „O făclie de Paşte”, și prezentată în secțiunea paralelă „Forum”. O alegere, la prima vedere, atipică pentru secțiunea cea mai avangardistă a festivalului, mai ales întrucât cel de-al treilea lungmetraj al lui Cohn este o adaptare literară liberă, dar consistentă narativ.

Filmul explorează tensiunile cu rădăcini adânci dintre creștini și evrei la final de secol XIX, într-un sat de la Dunăre, și expune rădăcinile antisemitismului în societatea românească. Fidel epocii și mizanscenei spațiului rural, Cohn se abate de la epocă și de la filmul-reper al acestei perioade, 𝐴𝑓𝑒𝑟𝑖𝑚!, nu numai prin tonul serios, sumbru, și limbajul modern adoptat (opus arhaismelor pline de haz ale lui Jude), cât și prin dorința – și neputința – de a exprima prea mult.

 

Concentrându-se în prima parte a filmului pe creionarea atitudinilor și credințelor unei epoci prin intermediul unui conflict între familia lui Leiba Zibal, un hangiu evreu, și argatul său, Gheorghe, ca mai apoi să se focalizeze pe un Leiba frământat, preocupat de amenințările și persecuția asupra sa exercitată de săteni. Tehnic impecabil, cu o imagine (semnată de Andrei Butică) atent lucrată, în care fiecare plan e bine încadrat, aproape pictural, 𝑆𝑎̆𝑝𝑡𝑎̆𝑚𝑎̂𝑛𝑎 𝑀𝑎𝑟𝑒 are dificultăți să se închege într-un argument complet.

Cohn seamănă în toate direcțiile (tarele comunității misogine, patriarhale, agresive, semințele mișcării sioniste, prejudecățile rasiale ale epocii, antisemitismul, justificarea tuturor relelor prin tradiție etc.), dar pregătește terenul atât de mult, încât, ajuns la climaxul atât de anticipat, nu mai are ce să culeagă. Contextualizarea politică este admirabilă, naturală, deloc didactică, dar filmul ar fi beneficiat de mai multă profunzime a zonelor gri ale moralității, a resorturilor intime care mână personajele în detrimentul faptelor, a ceea ce fac și ceea ce li se întâmplă.

Foto: imagine din 𝑆𝑎̆𝑝𝑡𝑎̆𝑚𝑎̂𝑛𝑎 𝑀𝑎𝑟𝑒, în regia lui Andrei Cohn, un film pe care, după premiera sa franceză, îl așteptăm cât mai curând și în cinematografele din România…

Revista FILM

Lasă un răspuns

Filme Romănești

“Capra cu trei iezi” Victor Canache

Un film cu Maia Morgenstern si Marius Bodochi Bazat pe una dintre cele mai cunoscute poveşti ale lui Ion Creangă, filmul „Capra cu Trei Iezi”,...

Filmul MIRACOL, de Bogdan George Apetri, se vede în prezența echipei

„Miracol”, thrillerul psihologic regizat de Bogdan George Apetri, își începe circuitul pe marile ecrane din România chiar înainte de data premierei și va avea...

Visul unei nopți de iarnă de Tudor Mușatescu

Visul unei nopți de iarnă este o piesă de teatru a autorului român Tudor Mușatescu. A avut prima reprezentație în 1937 la Teatrul Comedia...

Regizorul filmului „Cap şi Pajură”: „Este un film care atrage atenţia că o ştire, chiar dacă este tratată senzaţionalist şi superficial, ascunde o tragedie”

Nicolae Constantin Tănase, realizatorul filmului „Cap și Pajură”, își descrie cel de-al doilea lungmetraj al său drept un film despre prejudecăți și rasism, criticând...

Magnatul, un film românesc din 2004, regizat de Șerban Marinescu

Magnatul este un film românesc din 2004, regizat de Șerban Marinescu după un scenariu scris de jurnalistul Bogdan Ficeac. Rolurile principale sunt interpretate de...

Top 10 filme românești care ne-au atras atenția în 2021

Chiar dacă a fost pandemie, filmele românești nu au lipsit de pe ecrane, propunându-ne subiecte incitante și diverse, vedete sau actori la debut și...

Descoperă mai multe la Spectatorul 👁 mapamondⓜmedia

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura