Ca un derivat din tradiția filmelor cu ilegaliști, însă imposibil de redus la acestă apartenență, Duios Anastasia trecea (1979, r. Alexandru Tatos), adaptat după o nuvelă omonimă de Dumitru Radu Popescu, este un film care refuză calea realismului psihologic, la fel cum o refuză și pe cea a dramei directe a războiului, pentru a se îndrepta către un stil transcendental.
Într-un sat de pe malul Dunării, fiul viitorului primar (Cătălin Ciornei) are o relație amoroasă cu Anastasia (Anda Onesa), tânăra învățătoare. Când trupele germane intră în localitate și-i cheamă pe bărbați la război, tânăra rămâne singură, pradă insinuărilor libidinos-abuzive ale bărbaților. Drama Anastasiei se acutizează când iubitul ei e declarat mort. În pleiada de nenorociri, soldații nemți expun în piața publică cadavrul unui partizan antifascist sârb. În ciuda tuturor avertismentelor, Anastasia, mânată de un imbold interior acut, se remarcă drept singura ființă neliniștită, hotărâtă să pună capăt spectacolului grotesc…
cinepub.ro