Revista FILM : Tradiționala rubrică „Festivaluri” se deschide, în cel mai recent număr (1/2024) al revistei noastre, cu un articol de Andreea patru despre a 74-a ediție a Festivalul Internațional de Film de la Berlin

-

Vă oferim un paragraf din materialul intitulat „Politica Berlinului”:

România a fost reprezentată de cea mai nouă producție în regia lui Andrei Cohn,Săptămâna Mare, inspirată de nuvela lui I. L. Caragiale, „O făclie de Paşte”, și prezentată în secțiunea paralelă „Forum”. O alegere, la prima vedere, atipică pentru secțiunea cea mai avangardistă a festivalului, mai ales întrucât cel de-al treilea lungmetraj al lui Cohn este o adaptare literară liberă, dar consistentă narativ.

Filmul explorează tensiunile cu rădăcini adânci dintre creștini și evrei la final de secol XIX, într-un sat de la Dunăre, și expune rădăcinile antisemitismului în societatea românească. Fidel epocii și mizanscenei spațiului rural, Cohn se abate de la epocă și de la filmul-reper al acestei perioade, 𝐴𝑓𝑒𝑟𝑖𝑚!, nu numai prin tonul serios, sumbru, și limbajul modern adoptat (opus arhaismelor pline de haz ale lui Jude), cât și prin dorința – și neputința – de a exprima prea mult.

 

Concentrându-se în prima parte a filmului pe creionarea atitudinilor și credințelor unei epoci prin intermediul unui conflict între familia lui Leiba Zibal, un hangiu evreu, și argatul său, Gheorghe, ca mai apoi să se focalizeze pe un Leiba frământat, preocupat de amenințările și persecuția asupra sa exercitată de săteni. Tehnic impecabil, cu o imagine (semnată de Andrei Butică) atent lucrată, în care fiecare plan e bine încadrat, aproape pictural, 𝑆𝑎̆𝑝𝑡𝑎̆𝑚𝑎̂𝑛𝑎 𝑀𝑎𝑟𝑒 are dificultăți să se închege într-un argument complet.

Cohn seamănă în toate direcțiile (tarele comunității misogine, patriarhale, agresive, semințele mișcării sioniste, prejudecățile rasiale ale epocii, antisemitismul, justificarea tuturor relelor prin tradiție etc.), dar pregătește terenul atât de mult, încât, ajuns la climaxul atât de anticipat, nu mai are ce să culeagă. Contextualizarea politică este admirabilă, naturală, deloc didactică, dar filmul ar fi beneficiat de mai multă profunzime a zonelor gri ale moralității, a resorturilor intime care mână personajele în detrimentul faptelor, a ceea ce fac și ceea ce li se întâmplă.

Foto: imagine din 𝑆𝑎̆𝑝𝑡𝑎̆𝑚𝑎̂𝑛𝑎 𝑀𝑎𝑟𝑒, în regia lui Andrei Cohn, un film pe care, după premiera sa franceză, îl așteptăm cât mai curând și în cinematografele din România…

Revista FILM

Lasă un răspuns

Filme Romănești

Aniversarea | The Anniversary – feature film by Dan Chișu

La cea de-a nouăzeci și patra aniversare a lui Radu Maligan, familia și foștii colegi se întâlnesc la petrecerea bătrânului. Situația devine complicată atunci când...

„După ea” este un film românesc din 2007 regizat de Cristina Ionescu

După ea este un film românesc din 2007 regizat de Cristina Ionescu. Rolurile principale au fost interpretate de actorii Dragoș Bucur, Anca Florea, Valentina...

„Fii cu ochii pe fericire – 1999” de Alexandru Maftei

O reuniune de clasă. După 20 de ani, foști colegi de liceu se reîntâlnesc, festiv, la o vilă din Snagov. Înainte de 1989 a...

„Mirciulică” de Cristian Ilișuan cu Elena Ivanca, Mircea Bravo si Bunica din Chinteni

Mircea, un tânăr de 30 ani din Gherla, pică un examen de magistratură la București și este nevoit să se întoarcă acasă și să...

Te invităm la filmul „Omul lui Dumnezeu” (2021) în regia Yelenei Popovic.

MAN of GOD / OMUL lui DUMNEZEU, filmul dedicat vieții Sfântului Nectarie din Eghina. Exilat în mod injust, umilit și condamnat fără să aibă parte...

Descoperă mai multe la Spectatorul 👁 mapamondⓜmedia

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura