Revista FILM : Institutul Cultural Român dă startul celei de-a 28-a ediții a Festivalului Filmului European

-

Institutul Cultural Român dă startul celei de-a 28-a ediții a Festivalului Filmului European (FFE) astăzi (9 mai 2024), chiar de Ziua Europei, la Sala Luceafărul (fostul Cinema Pro) cu filmul 𝐿𝑒𝑐𝑡̦𝑖𝑖𝑙𝑒 𝐵𝑙𝑎𝑔𝑎̆𝑖/𝐵𝑙𝑎𝑔𝑎’𝑠 𝐿𝑒𝑠𝑠𝑜𝑛𝑠, în regia lui Stephan Komandarev, o coproducție bulgaro-germană recompensată în 2023 cu Globul de Cristal pentru Cel mai bun film, Premiul pentru Cea mai bună actriță și Premiul Juriului Ecumenic la Festivalul Internațional de Film de la Karlovy Vary.
Festivalul continuă apoi la Cinema Elvire Popesco și Cinema Union (10-15 mai) și la Cinemateca Eforie (11-12 mai) din București, dar și la Botoșani (Cinema Unirea), între 10-12 mai, la Târgu Mureș (Muzeul Județean Mureș – Secţia de Istorie Cetate, Sala Multimedia), între 16-18 mai, la Sibiu (Filarmonica de Stat Sibiu, Sala Thalia și Forumul Democrat al Germanilor – Sala Oglinzilor), între 17-19 mai, la Chitila (Parcul Valea Mangului), între 17-19 mai, la Curtea de Argeș (La Conac), între 18-19 mai, la Brașov (Centrul Cultural Reduta), între 24-26 mai, pentru a se încheia la Chișinău (Cinema Odeon), între 6-8 iunie.
Liviu Jicman, președintele Institutului Cultural Român, a declarat, în cadrul conferinței de presă de la sediul ICR.:
„La 35 de ani după 1989, amintirile momentelor de atunci tind să devină istorie. Am convingerea că unul dintre rolurile esențiale ale filmului este acela de a păstra memoria, de a urmări, prin obiectivul camerei, puterea transformativă a evenimentelor definitorii, cele care marchează crucial vremurile. Suntem la distanță de o întreagă generație și le suntem datori celor ce vin după noi să păstrăm această istorie, nu doar în arhive și manuale, ci și în discursul cultural.
Cred că suntem norocoși că parteneriatul prețios pe care îl avem cu institutele culturale și ambasadele europene ne oferă prilejul să ducem acest discurs cinematografic, în afară de sălile bucureștene, în alte șase orașe din România care și-au manifestat dorința de a găzdui Festivalul nostru: Brașov, Botoșani, Chitila, Curtea de Argeș, Sibiu și Târgu Mureș. Nu în ultimul rând, vom fi prezenți la Chișinău, ca semn de sprijin și recunoaștere a parcursului european al Republicii Moldova.
De altfel, este un obiectiv pe care îl voi urmări permanent în calitate de președinte EUNIC – global (rețeaua globală a institutelor și centrelor culturale din Europa) în mandatul pe care îl voi prelua începând de luna viitoare.”
La conferința de presă dedicată lansării noii ediții FFE au mai participat: Cătălin Olaru (directorul artistic al 28.FFE), Laura Napolitano (vicepreședinta EUNIC România și directoarea Institutului Italian de Cultură) și Mihai Sofronea (regizor, ambasadorul onorific al acestei ediții FFE).
Ediția cu numărul 28 a FFE propune un program generos și variat, cu 39 de lungmetraje de ficțiune, documentare și de animație și două calupuri de scurtmetraje britanice și croate. Dintre acestea, 34 de filme sunt prezentate în premieră națională.
Cătălin Olaru, directorul artistic al FFE, a remarcat și el:
„În ultimii trei ani de FFE, creșterea a fost constantă: mai multe titluri selectate, mai multe filme premiate la festivalurile internaționale care contează, un număr mai mare de spectatori. După doi ani în care festivalul a oferit o panoramă a vârfurilor cinematografiei europene actuale, abordăm acum și o latură mai apăsat experimentală. 𝐼̂𝑛𝑡𝑎̂𝑙𝑛𝑖𝑟𝑒 𝑙𝑎 𝑀𝑖𝑛𝑠𝑘 e filmat în plan-secvență cu un iPhone și recreează prima întâlnire a regizorului cu partenera lui. Dacă vrem să aflăm de ce a fost cadorisit în «Cahiers du Cinéma» cu sintagma laudativă «psihopatul din Minsk», avem o șansă în data de 11 mai la Cinemateca Eforie. Tot acolo, proiectăm două filme ca o motocicletă cu ataș: 𝑉𝑖𝑣𝑒𝑟 𝑚𝑎𝑙 𝑠̦𝑖 𝑀𝑎𝑙 𝑣𝑖𝑣𝑒𝑟 ale lui João Canijo, acesta din urmă laureat cu Ursul de Argint la Berlin. Deși n-au nevoie să se sprijine unul pe celălalt pentru a sta în picioare, tabloul capătă contur doar dacă le privim în tandem, ceea ce nu înseamnă că peisajul devine complet. Un ultim exemplu, 𝐴𝑐𝑡̦𝑖𝑢𝑛𝑒 𝑑𝑖𝑟𝑒𝑐𝑡𝑎̆, un documentar observațional cu o durată de peste 3 ore și jumătate, care n-a trecut neobservat anul acesta la Berlinale, unde a câștigat marele premiu al secțiunii «Encounters».”
Proiecțiile de filme vor fi completate de dezbateri, sesiuni de Q&A cu echipele filmelor și întâlniri cu invitații speciali. Printre aceștia se află regizorul bielorus Nikita Lavretski, una dintre vocile sonore ale noului cinema din estul Europei, numit de „Cahiers du Cinéma” drept cel mai interesant gagman al scenei invizibile din Belarus. Filmul lui, 𝐼̂𝑛𝑡𝑎̂𝑙𝑛𝑖𝑟𝑒 𝑙𝑎 𝑀𝑖𝑛𝑠𝑘/𝐴 𝐷𝑎𝑡𝑒 𝑖𝑛 𝑀𝑖𝑛𝑠𝑘, recompensat anul trecut cu premiul pentru cel mai bun film la Doc Lisboa, va fi proiectat sâmbătă, 11 mai, de la ora 16:00, la Cinemateca Eforie.
Și regizorii documentarului 𝑀𝑎̂𝑖𝑛𝑒 𝑚𝑎 𝑑𝑢𝑐/𝑇𝑜𝑚𝑜𝑟𝑟𝑜𝑤 𝐼 𝐿𝑒𝑎𝑣𝑒, Maria Lisa Pichler și Lukas Schöffel, împreună cu protagonista acestuia, Maria Gliga, vor veni la București la premiera filmului lor, organizată cu sprijinul Forumului Cultural Austriac, și la întâlnirea cu publicul cinefil, pe 13 mai, ora 20:00 la Cinema Union. Filmul, o coproducție Austria-România, este un documentar despre sacrificiile pe care le face Maria pentru a trăi o viață bună.
În București, Festivalul se încheie pe 15 mai, cu Ziua Cinefemina. FFE aduce la lumină eforturile, talentul și creativitatea cineastelor, printr-o zi dedicată exclusiv filmelor regizate de femei. Proiecțiile vor fi precedate de o dezbatere reunind profesioniste din lumea filmului și experte din domenii conexe.
A fost continuată tradiția unui ambasador al Festivalului: un regizor român care propune o cheie proprie de descifrare a Europei, prin intermediul cinematografiei. Anul acesta, ambasadorul este regizorul Mihai Sofronea, al cărui cel mai recent film, 𝐶𝑎̆𝑢𝑡𝑎̆𝑡𝑜𝑟𝑢𝑙 𝑑𝑒 𝑣𝑎̂𝑛𝑡, a fost premiat în 2022 cu Premiul FIPRESCI la Festivalul Internațional de Film de la Sofia.
Mihai Sofronea a afirmat:
„Spotul ediției din 2024 este o pastilă antiamnezie. Să nu uităm unde eram acum 35 de ani, după Revoluție. Datorită nouă, tuturor, s-au schimbat enorm de multe lucruri în România. Ni se pare că nu, dar realitatea este alta.”
Programul complet al proiecțiilor, spotul acestei ediții a FFE și alte detalii pot fi găsite pe site-ul oficial: www.ffe.ro.
În București, biletele pentru filmele proiectate la Cinema Union, Cinemateca Eforie și Cinema Elvire Popesco pot fi achiziționate de la casele de bilete ale acestora sau online, de pe platforma Eventbook, iar pentru Sala Luceafărul, de la casa de bilete și online, de pe www.bilet.ro. În celelalte orașe, accesul la proiecții este gratuit.
Festivalul Filmului European este organizat de Institutul Cultural Român, cu sprijinul Reprezentanței Comisiei Europene în România și EUNIC România, în parteneriat cu Uniunea Cineaștilor din România (UCIN), ambasadele, centrele și institutele culturale europene.
Parteneri în organizarea edițiilor locale: Institutul Francez din România, Ambasada Franței în România și Arhiva Națională de Filme – Cinemateca Română (București), Primăria Municipiului Botoșani, Teatrul Mihai Eminescu și Cinema Unirea (Botoșani), Primăria Orașului Chitila (Chitila), Consiliul Județean Brașov și Centrul Cultural Reduta (Brașov), Asociația Fresh Community (Curtea de Argeș), Consiliul Județean Sibiu, Filarmonica de Stat din Sibiu și Forumul Democrat al Germanilor din România (Sibiu), Consiliul Județean Mureș și Muzeul Județean Mureș – Secţia de Istorie (Târgu Mureș).
Partener media principal: Radio Guerrilla
Parteneri media: Bumper Club, Zile și Nopți, Cinemap, Agerpres, Adevărul de weekend, Blitz Television, Bookhub, Revista FILM,
Aarc – All About Romanian Cinema, Cinefan, Cinefilia, Cinemil, Din filme, Daily Magazine, Filme-carti.ro, Films in Frame, Film Menu, Happ.ro, Haute Culture, Igloo, IQads, LiterNet, Like 5, Modernism.ro, MovieNews, News.ro, Observator cultural, Pagina de media, Răsfoiala, Spotmedia, The Institute, Urban.ro, Ziarul Metropolis, Blog de cinema, Zeppelin.

Lasă un răspuns

Filme Romănești

SUNT O BABĂ COMUNISTĂ (2013) – film lungmetraj

SINOPSIS: Emilia, comunista care deținea cărți înainte de revoluție, simte nostalgie pentru guvernarea comunistă din România, declanșată de două evenimente concurente, dar fără legătură. Regie:...

Emanuel Pârvu, despre noul său film, Mikado

OAMENI în premieră la Canal 33 cu Anca Bejan, alături de Emanuel Pârvu https://www.youtube.com/watch?v=F1_VJ03YpCU  

Nunta muta (2008) – Silent Wedding (2008) regizat de Horațiu Mălăele

Nunta mută este un film românesc din 2008, regizat de Horațiu Mălăele. Rolurile principale sunt interpretate de actorii Meda Victor, Alexandru Potocean, Valentin Teodosiu,...

METRONOM, filmul despre tinerețea furată in România comunistă a anilor 70

METRONOM, filmul despre tinerețea furată in România comunistă a anilor 70 Împreună cu realizatorii filmului, regizorul Alexandru Belc, producătorul Cătălin Mitulescu și jurnalistul Neculai Constantin...

Lungmetrajul „Miracol”, de Bogdan George Apetri

Împărțit în douăcapitole, „Miracol” o urmărește pe tânăra călugăriță novice Cristina Tofan (Ioana Bugarin) în timp ce se strecoară afară dintr-o mănăstire izolată, pentru...

Regizorul filmului „Cap şi Pajură”: „Este un film care atrage atenţia că o ştire, chiar dacă este tratată senzaţionalist şi superficial, ascunde o tragedie”

Nicolae Constantin Tănase, realizatorul filmului „Cap și Pajură”, își descrie cel de-al doilea lungmetraj al său drept un film despre prejudecăți și rasism, criticând...

Descoperă mai multe la Spectatorul 👁 mapamondⓜmedia

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura